lördag 23 februari 2013

Bokstavsmonster

Det här är mitt bokstavsmonster. Jag använde mig av detta monster på samlingen denna vecka. Det går att modifiera denna övning i oändlighet men så här gjorde jag:
Jag började med att lägga ut färgade cirklar med gem på golvet. Sedan introducerade jag bokstavsmonstret och talade om att hen var hungrig.
När jag ropade upp barnen fick barnet komma fram och fiska upp en av cirklarna. Barnet tittade vilken bokstav som stod på kortet och berättade vad bokstaven heter, ifall barnet inte vet så får de fråga en kompis om hjälp. Därefter fick barnet försiktigt mata monstret och kanske försökte monstret bitas. Barnen tyckte det var superroligt. Faktiskt så roligt att min kollega var tvungen att kolla vad jag gjorde.
Samma övning gjorde jag flera gånger och ett av barnen upptäckte att cirklarna från dagen innan låg kvar och sa att monstret inte alls åt maten. Mitt svar blev då att monstret gjorde som hamstern och samlar mat i kindpåsarna.

2 kommentarer:

  1. Hur har du gjort själva bokstavsmonstret? :)

    SvaraRadera
  2. Hur har du gjort själva bokstavsmonstret? :)

    SvaraRadera