fredag 8 februari 2013

Sound touch

Vi har fått en iPad  till varje avdelning på min förskola och nu börjar arbetet med att få in ett bra "tänk" vad gäller appar och användandet i verksamheten.

Jag var på en heldagskurs i Stockholm i slutet av januari som handlade om digitala verktyg i förskolan där Elisabeth Wahlström sa: det finns inte pedagogiska appar, det är pedagogen som har den pedagogiska kunskapen.

I samlingen har jag tex använt mig av appen sound touch. Ett barn i taget får komma fram och leda samlingen genom att trycka på en av bilderna, kompisarna får då gissa vad det är som låter och barnet som leder uppgiften avgör om det är rätt eller inte och kan då visa den bild som dykt upp på skärmen.
Det är lite synd att man inte kan upprepa ljudet dock.

Barnen tycker det är jätteroligt både att vara den som bestämmer ljud och den som gissar. När barnen gjort denna uppgift några gånger så kanske de stora barnen börjar känna igen placeringen på skärmen och vet i förväg vilket ljud som kommer men då räcker det med att skaka försiktigt på iPaden så byter bilderna plats.

För mindre barn och barn som har annat modersmål än svenska kan man använda appen till att visa hur olika saker låter och då istället för att gissa låta dem se bilden under tiden de hör ljudet och dessutom ge dem olika ord för det som är på bilden.

Detta är ett bra sätt att träna på att lyssna, språk, logiskt tänkande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar